اگر این پنج نشانه را دارید باید تست شنوایی بدهید

به گزارش مجله ویراپارس، اختلال شنوایی به تدریج رخ می دهد و در واقع ممکن است آنقدر به آهستگی به وجود آید که شخص متوجه آن نشود تا هنگامی که این اختلال به مراحل پیشرفته رسیده باشد.

اگر این پنج نشانه را دارید باید تست شنوایی بدهید

این اختلال های شنوایی از جمله پیرگوشی (یک نوع اختلال شنوایی حسی-عصبی که با افزایش سن به تدریج رخ می دهد) را باید به طور زودرس تشخیص داد تا از پیشرفت آنها جلوگیری کرد.

بررسی ها نشان داده آند که به طور میانگین حدود 9 سال طول می کشد تا افراد متوجه مشکل شنوایی شان شوند. بنابراین حتی اگر فکر می کنید شرایط شنوایی تان خوب است، انجام تست شنوایی به طور دوره ای می تواند به شما سود برساند. اگر زیر 50 سال باشید، می تواند هر 10 سال یک بار آزمون شنوایی را انجام دهید، مگر اینکه متوجه نشانه هایی شوید که به احتمال رخ دادن اختلال شنوایی اشاره داشته باشند. اما پس از 50 سالگی باید به طور منظم هر سه سال یک بار باید تست شنوایی بدهید.

پنج نشانه ای که نیاز به تست شنوایی را مطرح می کند

  • اگر در مکالمات به مقدار زیادی از عباراتی مانند چه؟ متوجه نشدم؟ لطفا تکرار کنید! استفاده می کنید: اگر مجبور هستید که به طور مکرر از افراد بخواهید حرفشان را تکرار کنند، احتمالا گوش هایتان به مقدار قبل به خوبی کار نمی کند.
  • اگر صدای زنگ زدن در گوش هایتان می شنوید: اختلال شنوایی در اغلب موارد با وزوز گوش یا به اصطلاح پزشکی تینتوس همراهی دارد که باعث زنگ زدن مداوم گوش می شود. بنابراین حتی اگر فکر می کنید که شنوایی تان مسئله ای ندارد، اگر به طور مداوم گوش هایتان زنگ می زند، بهتر است به یک ادیولوژیست یا شنوایی شناس مراجعه کنید.
  • اگر اغلب مجبور می شوید، مقدار صدای هدفون یا تلویزیون یا سایر وسائل الکترونیکی را بالا ببرید، شاید دارید با این کار مشکل کم شنوایی تان را جبران می کنید.
  • اگر در میان سروصدای زمینه ای تشخیص حرف های دیگران برایتان مشکل می شود.
  • شرمساری در موقعیت های اجتماعی حرف های دیگران را اشتباه فهمیده اید. اختلال شنوایی می تواند به اشتباهات در برخوردهای اجتماعی به علت درست نشنیدن حرف های طرف های مقابل بینجامد. اگر متوجه شدید به علت اشکال در فهم سخنان طرف مقابلتان دچار اشتباه شده اید، وقت انجام تست شنوایی تان فرارسیده است.

انواع شایع تست های شنوایی

- آزمون تون خالص یا صدای خالص (pure-tone test) که کمترین حجم صدایی را که فرد می تواند در کمترین فرکانس هایی معین بشنود، مقدار می گیرد.

- آزمون های گفتاری

- آزمون های برای شناسایی مایع یا موم در گوش مانند آزمون هدایت استخوانی و تمپانومتری

- آزمون های تخصصی تر مانند شنوایی سنجی پاسخ ساقه مغز (ABR) و Otoacoustic Emission یا OAE

آزمون صدای خالص و آزمون های گفتاری رایج ترین این آزمون ها هستند. در آزمون صدای خالص شما در یک اتاق ضد صدا می نشینید و مجموعه ای از هدفون ها روی گوش های شما گذاشته میشود و متخصص شنوایی سنجی یا ادیومتری صداهایی را با فرکانس های متفاوت را هر بار به یک گوش شما می فرستد و شما معمولا با بالا بردن دست یا فشار دادن یک تکمه شنیدن صدا را به او اطلاع می دهید.

در آزمون های گفتاری شیوه انجام آزمایش مشابه است، اما به جای شنیدن صدای خالص از مجموعه ای از کلمات برای شما فرستاده می شود و از شما خواسته می شود تا آنها را تکرار کنید. در این مورد هم متخصص شنوایی سنجی پایین ترین حجم صدایی را که در آن می توانید مفهوم کلمات و عبارات را تشخیص دهید، معین می کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 خرداد 1402 بروزرسانی: 11 خرداد 1402 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 2240

به "اگر این پنج نشانه را دارید باید تست شنوایی بدهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر این پنج نشانه را دارید باید تست شنوایی بدهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید