انتقاد شدید علیه ویرایش جدید آکسفورد

به گزارش مجله ویراپارس، به نوشته این کتاب در ویرایش های جدید کتاب آکسفورد حساسیت ویژه ای روی لغت های با ریشه های خارجی اعمال شده و بیشتر آن ها در این سال ها یا حذف شده یا جایگزینی بریتانیایی برای آن ها انتخاب شده است.

انتقاد شدید علیه ویرایش جدید آکسفورد

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، یکی از برجسته ترین ویراستاران کتاب فرهنگ لغت دانشگاه آکسفورد به عنوان معروف ترین و تقریباً کتاب مرجع کتاب های فرهنگ لغات زبان و ادبیان انگلیسی در کتابی که از سوی دانشگاه کمبریج منتشر شده است به شدت علیه ویرایش جدید این کتاب انتقاد نموده است. آخرین ویرایش جدی دیکشنری آکسفورد در سال های دهه 70 و 80 میلادی اجرا شده و تا کنون تغییرات جزئی در آن اجرا شده بود.

سارا اوگیلوی ویراستار سابق فرهنگ لغات آکسفورد حدود 11 سال تحقیقات خود را در کتابی با عنوان کلمات دنیا که نوعی تاریخچه ای درباره فرهنگ لغات دانشگاه آکسفورد محسوب می گردد، فاش می نماید که ویرایش دیکشنری آکسفورد بین سال های 1972 تا 1986 به ریاست رابرت بورچفلد به صورت اجرا شده است که کلمات با ریشه های غیربریتانیایی حذف گردد و به گفته او انگلیسی ای به مردم عرضه گردد که وی آن را انگلیسی ملکه خطاب نموده است.

به نوشته این کتاب در ویرایش های جدید کتاب آکسفورد حساسیت ویژه ای روی لغت های با ریشه های خارجی اعمال شده و بیشتر آن ها در این سال ها یا حذف شده یا جایگزینی بریتانیایی برای آن ها انتخاب شده است. در حقیقت در آکسفوردهای جدید به جای انگلیسی بین المللی از انگلیسی آنجلوساکسونی استفاده شده است و همان طور که اوگیلوی می نویسد در لغت های کتاب های جدید دانشگاه آکسفورد بیشتر به سیاست های امپراطوری بریتانیای قدیم و گسترش اصالت های قدیم مردم این کشور توجه شده است.

وی ویرایش های بورچفلد را با نسخه های سال 1933 این دیکشنری مقایسه می نماید که معلوم می گردد که در نسخه های جدید تاثیر زبان و لهجه های خارجی به عنوان تهدید برای زبان و اصالت انگلیسی ها در نظر گرفته شده است. براساس تحلیل اوگیلوی حدود 17 درصد از لغت های نسخه های قدیم اصلاح و یا حذف شده است.

نمونه ای از این لغت ها(balisaur) نام حیوانی شبیه گورکن است که در کشور هندوستان زندگی می نماید، اصالت آمریکایی دارد که معنای بلندشدن از خواب می دهد. (wake-up) وی با آنالیز اسناد و خبرهای دانشگاه آکسفورد دریافت که جیمز مورای اولین ویراستار دیکشنری آکسفورد در قرن 19 میلادی با نقدها شدیدی از سوی مقامات انگلیسی برای ورود لغت های خارجی و ترکیبی از زبان های دیگر روبه رو بوده است. اولین نسخه از دیکشنری آکسفورد در سال 1884 منتشر شد که شامل لغت هایی از تمام نقاط دنیا بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 735

به "انتقاد شدید علیه ویرایش جدید آکسفورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد شدید علیه ویرایش جدید آکسفورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید