ارائه 5 طرح حمایتی برای توسعه محصولات فناورانه پژوهشگران کشور

به گزارش مجله ویراپارس، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی سبدی از حمایت های متنوع را در اختیار محققان قرار داده است تا محصول فناورانه خود را توسعه دهند.

ارائه 5 طرح حمایتی برای توسعه محصولات فناورانه پژوهشگران کشور

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ محصولات فناورانه دستاورد پژوهش ها هستند. هر سال حجم زیادی از این پژوهش ها در کشور انجام می گردد. اما نکته مهم در این میان پیمودن راستا خلق ثروت است تا این پژوهش ها به محصولات فناورانه تبدیل شوند.

به همین دلیل هم صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری از محققان حمایت می نماید. این حمایت ها در قالب های مختلفی است که در زیر 5 مورد آن ها به اختصار آورده شده است.

1. طرح های پژوهشی

صندوق 11 کارگروه تخصصی در حوزه های مختلف علمی دارد. اعضای هیات علمی با توجه به موضوع می توانند طرح پژوهشی خود را به صندوق ارسال نمایند و از حمایت صندوق در صورت تایید طرح برای اجرا برخوردار می شوند. این نوع حمایت سقف و حداقلی ندارد.

شناسایی و حمایت متوازن مادی و معنوی از طرح های پژوهشی، یاری به راهنمایی طرح های پژوهشی به سمت احتیاج های فناوری کشور، یاری به توانمندسازی اعضای هیات علمی برای انجام تحقیقات موثر و یاری به توسعه علم و فناوری در کشور از جمله اهدافی است که صندوق در این نوع حمایت دنبال می نماید. این نوع حمایت خود قالب های مختلفی مانند دوره طرح های پژوهشی مستقل، دوره طرح های پژوهشی تفا هم نامه ای، دوره طرح های پژوهشی فراخوان های ویژه را شامل می گردد.

از سال 92 تا خاتمه مرداد ماه 1400 صندوق از 4 هزار و 350 طرح پژوهشی حمایت نموده است.

2. پسا دکتری

قالب حمایتی دیگر در صندوق پسا دکتری است. این نوع حمایت برای پژوهشگرانی است که تحصیلات خود را به اتمام رسانده اند. سقف حمایت آن 90 میلیون تومان است.

یاری به تقاضا محور کردن فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور، ایجاد محیط شاداب علمی، استفاده از ظرفیت های پژوهشی موجود در دانشگاه ها و یاری به توسعه زیرساخت های انسانی پژوهش در کشور بعضی از اهداف این حمایت است.

از سال 92 تا مرداد ماه 1400 صندوق از بیش از یک هزار و 300 پسا دکتری حمایت نموده است.

3. رساله دکتری

محققان جوان یکی از سرمایه های ارزشمند کشور هستند. برای حمایت از این قشر صندوق قالب حمایت از رساله های دکتری را تعریف نموده است. بر این اساس حمایت مادی 20 تا 30 میلیون تومان از دانشجویان دکتری می گردد. این حمایت با هدف استفاده از ظرفیت علمی دانشجویان دکتری و ایجاد رقابت سالم علمی در جهت یاری به توسعه علم و فناوری انجام می گردد.

از مرداد ماه سال 92 تا خاتمه مرداد ماه 1400 صندوق از یک هزار و 254 رساله دکتری حمایت نموده است.

4. کرسی پژوهشی

کرسی های پژوهشی قالب حمایتی دیگری از صندوق است که در راستای تحقق اهداف سند منظره بیست ساله کشور اعطا می گردد. کرسی یک اعتبار پژوهشی است که در راستای اهداف صندوق و برای اجرای یک برنامه راهبردی تحقیقاتی به پژوهشگران ممتاز حقیقی ایرانی مقیم ایران اختصاص می یابد.

5. گرنت پژوهشی

گرنت هم اعتبار پژوهشی است که در قالب طرح به پژوهشگران عضو هیات علمی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور اعطا می گردد و هدف از آن یاری به ایجاد ظرفیت های علمی و فناوری تازه است.

بعلاوه از سال 92 تا خاتمه مرداد ماه 1400 صندوق از 162 گرنت پژوهشی و کرسی حمایت نموده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 شهریور 1400 بروزرسانی: 16 شهریور 1400 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1768

به "ارائه 5 طرح حمایتی برای توسعه محصولات فناورانه پژوهشگران کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه 5 طرح حمایتی برای توسعه محصولات فناورانه پژوهشگران کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید