نماینده مجلس: توقف فراوری پراید از مهمترین عوامل گرانی خودرو بود

به گزارش مجله ویراپارس، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی توقف فراوری پراید را از مهمترین عوامل گرانی خودرو دانست و از سازمان استاندارد خواست این تصمیم را تعلیق کند تا در مدت زمان مشخصی خط فراوری خودروی جایگزین پراید راه اندازی گردد.

نماینده مجلس: توقف فراوری پراید از مهمترین عوامل گرانی خودرو بود

رمضانعلی سبحانی فر در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: در این شرایط به صلاح نبود که سازمان استاندارد فراوری خودروی پراید را متوقف کند، این سازمان بعد از سال ها از خواب بیدار شده و می گوید که استانداردها رعایت نمی گردد این در حالیست که پراید 20 سال است فراوری می گردد و آدم می کشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه توقف خط فراوری پراید از عوامل اصلی گران شدن خودرو است، یادآور شد: سازمان استاندارد باید در این سال ها خودروسازان را ملزم می کرد که خودروی ارزان قیمت برای قشر کم درآمد فراوری گردد که جایگزین پراید گردد، همانطور که پراید جایگزین پیکان شد.

وی اضافه کرد: به نظر من در خصوص قیمت گذاری نمی توان دستوری برخورد کرد چرا که قیمت خودرو باید توسط عرضه و تقاضا معین گردد و خودروسازان و مدیران خودروسازی برای یاری به کنترل قیمت ها باید کوشش نمایند فراوری را افزایش دهند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس همچنین گفت: در شرایطی که هم فراوری پراید متوقف شده، هم واردات به خاطر تحریم انجام نمی گردد و هم سایر خودروها به اندازه احتیاج وجود ندارد و قیمت ها برای قشر کم درآمد بالاست، متقاضیان خودرو مجبورند به همین میزان خودروهای موجود روی بیاورند که باعث می گردد حاشیه سود برای دلالان ایجاد گردد و قیمت ها بالا برود.

سبحانی فر با بیان اینکه ورود شورای رقابت به موضوع قیمت خودرو کارساز نیست، ادامه داد: باید ابتدا سازمان استاندارد از تصمیم خود کوتاه بیاید، توقف خط فراوری پراید تعلیق گردد و بعد فراوری افزایش پیدا کند و متقاضیان البته با ضابطه ثبت نام نمایند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر ضرورت اعمال محدودیت برای ثبت نام خودرو ادامه داد: نباید به کسانی که در یکی دو سال اخیر خودرو گرفتند و اعضای زیر 18 سال خانواده هایشان خودرو تعلق بگیرد و اگر در دوره 3 تا 6 ماه خودرو برای گارانتی نیامد محدودیت ایجاد گردد که خودروها دپو نگردد. همزمان با این کار هم باید خط فراوری یک خودروی ارزان قیمت دیگر راه اندازی گردد. این دست اقدامات می تواند به کنترل بازار یاری کند.

وی با بیان اینکه واردات خودروی چینی هم در حال حاضر ممنوع شده، یادآور شد: در چنین شرایطی وقتی جلوی فراوری هم گرفته گردد طبیعی است که قیمت آن افزایش پیدا می نماید.

سبحانی فر در سرانجام یادآور شد: به نظر من با یکسری اقدامات مدیریتی از جمله در مدیریت کلان وزارت صنعت و سازمان استاندارد و خودروسازی ها می گردد جلوی افزایش قیمت ها را گرفت و بازار را کنترل کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1017

به "نماینده مجلس: توقف فراوری پراید از مهمترین عوامل گرانی خودرو بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده مجلس: توقف فراوری پراید از مهمترین عوامل گرانی خودرو بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید