زمان اجرایی شدن اخذ مالیات از خانه های خالی

به گزارش مجله ویراپارس، میزان/ با اینکه سامانه املاک و اسکان سال گذشته رونمایی شده است اما هنوز اجرای قانون دریافت مالیات از خانه های خالی با پستی و بلندی های فراوانی روبروست.

زمان اجرایی شدن اخذ مالیات از خانه های خالی

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

در بسیاری از کشور های دنیا مسکن به عنوان یک کالای مصرفی شناخته می گردد که در صورت خالی ماندن مالکان باید مالیات آن را پرداخت نمایند.

این درحالی است که در کشور ما عده ای نگاه سرمایه ای به مسکن و خرید آن دارند و با این اقدام موجب برهم زدن بازار مسکن می شوند.

دریافت مالیات از خانه های خالی سال هاست که در جهت کنترل عرضه و تقاضا مورد تاکید مسئولان قرار گرفته است و بسیاری از کارشناسان این امر را راهکاری برای ایجاد تعادل در بازار مسکن می دانند.

با وجود اهمیت اجرایی شدن قانون دریافت مالیات از خانه های خالی هنوز هم این قانون با پستی و بلندی های فراوانی روبرو است.

البته در راستای عملیاتی شدن این قانون در تاریخ 29 بهمن 98 با هدف شناسایی خانه های خالی سامانه ملی املاک و اسکان با حضور وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد که بعضی از کارشناسان این امر را گامی رو به جلو در اجرایی شدن این قانون گفتند.

به گفته محمود محمودزاده معاون مسکن و وزیر راه و شهرسازی بر اساس ماده 169 مالیات های مستقیم، باید از خانه های خالی مالیات اخذ گردد و این موضوع از شهریور سال گذشته به طور جدی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

وی صراحتا گفت این موضوع در کمیسیون مالی دولت مطرح شده و خواهان مهیا شدن شرایطی هستیم که بتوان اطلاعات را از سازمان های مختلف گرفته و در سامانه املاک و اسکان بارگذاری کرد.

محمودزاده ابراز امیدواری کرد که در امسال سازمان امور مالیاتی امکان اخذ مالیات از خانه های خالی را با اولویت شهر های عظیم فراهم کند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی هدف این است که با راه اندازی سامانه املاک و اسکان سوداگردی در بخش مسکن مهار گردد تا سرمایه در گردش برای فراوری و عرضه مسکن صدمه نبیند.

اسلامی تاکید نمود باید تمام دستگاه های اطلاعاتی، اطلاعات لازم را به این سامانه بدهند تا سازمان امور مالیاتی کشور بتواند تکلیف قانونی خود را به موقع و به آسانی انجام دهد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص راه اندازی سامانه اسکان و املاک گفته بود ما به تکلیف قانونی خود در خصوص طراحی سامانه جامع املاک و اسکان عمل کردیم و با یک متدولوژی متفاوت، این سامانه را طراحی و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دادیم.

به گفته اسلامی سازمان امور مالیاتی می تواند با توجه به بانک داده ای که در اختیارش قرار داده ایم و با تحرک خود، خانه های خالی را شناسایی کند و قبض مالیات را برای واحد های خالی بفرستد.

وی معتقد است این اقدام باعث می گردد که مالکان این واحد ها نسبت به فروش یا اجاره واحد های مسکونی خود اقدام نمایند.

با وجود گفته های وزیر راه و شهرسازی در خصوص ارائه بانک داده ای به سازمان امور مالیاتی، اما امید علی پارسا، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اوایل اردیبهشت ماه گفت که سامانه ملی املاک و اسکان هنوز در اختیار این سازمان قرار نگرفته است.

با این حال رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور معتقد است به طور قطع و یقین امسال مالیات بر خانه های خالی به عنوان یک پایه مالیاتی جدید در کشور دنبال می گردد.

این موضوع درحالی مطرح می گردد که اخذ مالیات از خانه های خالی، علاوه بر آنکه در تبصره 7 ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم مصوب خرداد 1394 آمده، در قانون بودجه امسال نیز بر اجرای آن تأکید شده است.

احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن درباره دریافت مالیات از خانه های خالی اظهار کرد: قطعا دریافت مالیات از خانه های خالی در شرایط فعلی می تواند موثر واقع گردد و به عرضه مسکن در بازار یاری خواهد نمود.

وی اضافه کرد: این موضوع در بخش خرید و فروش و استیجار می تواند موثر واقع گردد، اما هنوز برای عملیاتی شدن آن مقاومت های بسیاری دیده می گردد.

سرحدی با بیان اینکه سالهاست که بحث دریافت از خانه های خالی مطرح است، اما هنوز اجرا نشده گفت: این موضوع بسیار تاکید شده که خانه های خالی جزو سرمایه های ملی است و اگر فردی بخواهد از آن به عنوان سرمایه استفاده کند باید مالیات آن را پرداخت کند.

کارشناس بازار مسکن گفت: کسب منافع عده ای باعث شده است تا دریافت مالیات از خانه های خالی تا به امروز عملی نگردد و این عده با ایجاد کمبود در بازار قصد بالابردن اجاره ها یا قیمت مسکن را دارند.

وی اضافه کرد: خانه جزو احتیاج های اولیه محسوب می گردد و باید با احتکار نمایندگان در این زمینه برخورد گردد و یکی از روش ها برای کنترل این موضوع دریافت مالیات از خانه های خالی است.

سرحدی گفت: یکی از ارگان هایی که املاک های کلان را در اختیار دارد بانک ها هستند که با موضوع دریافت مالیات از خانه های خالی قطعا مخالفند.

کارشناس بازار مسکن در ادامه به تاثیر مثبت دریافت مالیات از خانه های خالی اشاره نمود و گفت: البته چگونگی دریافت مالیات از خانه های خالی و نحوه استفاده از آن مهم است؛ در صورتی که این امر به عنوان منبع درآمدی برای دولت محسوب گردد قطعا تاثیر منفی بر بازار مسکن خواهد داشت چرا که باعث افزایش قیمت ها می گردد و امکانی در بازار مسکن فراهم نخواهد نمود.

وی اضافه کرد: اگر این مالیات در جهت تامین مسکن برای احتیاجمندان استفاده گردد می تواند بخش فراوری مسکن را فعال و عرضه مسکن به اقشار آسیپ پذیر جامعه را تقویت کند.

سرحدی توضیح داد: راه اندازی سامانه املاک و اسکان کشور در بهمن ماه سال 98 نشان می دهد که تا حدودی در این زمینه پیشرفت هایی حاصل شده است و حال باید دید چه زمانی دریافت مالیات از خانه های خالی عملیاتی خواهد شد.

کارشناس بازار مسکن گفت: آن طور که در آمار های رسمی و غیر رسمی آمده بین 3 تا 4 میلیون و 500 خانه خالی در سطح کشور وجود دارد که در شهر تهران به 900 هزار خانه خالی می رسد که رقم بسیار بالایی است و اگر دریافت مالیات از خانه های خالی اجرایی گردد حتما مشخص نماینده خواهد بود.

لازم به ذکر است قانون مالیات بر خانه های خالی از حوالی سال 66 تا سال 80 در کشور اجرا می شد، اما به دلیل هزینه های بسیار ارزش گذاری املاک که برای دولت داشت مالیات اثرگذاری نبود و از قانون حذف شد.

در سال 95 مجدد در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم دریافت مالیات از خانه های خالی گنجانده شد که بر اساس این قانون، خانه هایی که بیش از یک سال خالی می ماندند، مشمول دریافت مالیات گردد که اجرای آن عملی نشد.

انتها مرداد ماه سال 98 وزارت راه و شهرسازی پیشنهادی را به کمیسیون اقتصاد دولت ارسال کرد که بر اساس آن، تبصره های 5 و 7 ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم اصلاح گردد.

حال با اینکه سامانه املاک و اسکان رونمایی شده و در قانون بودجه امسال نیز بر اجرای آن تاکید شده باید دید چه زمانی اجرای آن با یاری دستگاه های ذی ربط عملی خواهد شد و دست سودجویان از بازار مسکن کوتاه می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 16 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 918

به "زمان اجرایی شدن اخذ مالیات از خانه های خالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان اجرایی شدن اخذ مالیات از خانه های خالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید