خبرنگاران 70 درصد کرومیت کشور در جنوب کرمان فراوری و فرآوری می گردد

به گزارش مجله ویراپارس، جیرفت - خبرنگاران - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان با بیان اینکه 70 درصد کرومیت کشور در جنوب کرمان فراوری می گردد گفت: جلوگیری از خام فروشی کرومیت در این دولت محقق شد.

خبرنگاران 70 درصد کرومیت کشور در جنوب کرمان فراوری و فرآوری می گردد

مسلم مروجی روز پنجشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر جیرفت گفت: قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هیچ زیرساخت صنعتی و معدنی در این منطقه وجود نداشت و تمامی زیرساخت های فعلی مرهون انقلاب اسلامی است.

ایجاد 4700 فرصت شغلی طی 2 سال

وی گفت: در حوزه صنعت و معدن جنوب کرمان طی 2 سال اخیر با حمایت های دولت چهار هزار و 700 فرصت شغلی ایجاد شده که بیش از میزان تعهد اشتغال ما است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان لازمه توسعه هر منطقه را نگاه ویژه به بخش معدن و صنعت آن منطقه دانست و گفت: نگاه ویژه به این بخش ها اشتغال پایدار و ارزش اضافه نموده را در بردارد و هر منطقه ای که نگاه ویژه ای به این 2 بخش داشته باشد، پیروز خواهد بود.

وی تاریخ استقلال سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان از مرکز استان را سال 1389 مطرح کرد و گفت: آمارهای امروز قابل مقایسه با قبل از تشکیل این سازمان در جنوب کرمان نیست.

جوان گرایی رمز پیروزیت صنعت و معدن جنوب کرمان

مروجی مهمترین اتفاقات معدنی و صنعتی جنوب کرمان از سال 1392 به بعد دانست و رمز پیروزیت سازمان صمت جنوب کرمان را میانگین سنی نیروی جوان در این مجموعه برشمرد و اضافه کرد: این مجموعه، جوان ترین کارکنان استان کرمان را به خود اختصاص داده و این اتفاق باعث ایجاد انگیزه بیشتر و نگاه های کارشناسی و در نتیجه خدمات ماندگار در این حوزه شده است.

مروجی ظرفیت های منطقه جنوب کرمان را در 2 بخش کشاورزی و معدنی برشمرد و ظرفیت کشاورزی این منطقه را فراوری سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و اختصاص رتبه های برتر کشوری در برخی از محصولات کشاورزی دانست.

مروجی وجود معادن مس، آهن، تیتانیوم، طلا و کرومیت را از ظرفیت های معدنی جنوب کرمان دانست و عظیمترین ذخیره تیتانیوم کشور و فراوری 70 درصد کرومیت کشور را از افتخارات این منطقه برشمرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان با بیان اینکه در تمامی برنامه ریزی های زیرساختی بخش معدنی و صنعتی منطقه از ظرفیت نخبگان و کارشناسان استفاده می گردد، از آسیب شناسی ظرفیت ها و محدودیت های منطقه جنوب کرمان در راستای شکوفایی این منطقه اطلاع داد.

وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت کشاورزی منطقه جنوب کرمان، بحث فرآوری محصولات کشاورزی در بخش صنعت به صورت یک اولویت کاری برنامه ریزی شده است.

30 درصد صنایع جنوب کرمان در بخش فرآوری است

او ادامه داد: امروز با حمایت دولت تدبیر و امید 30 درصد بخش صنعتی جنوب کرمان در بخش صنایع فرآوری فعالیت می نمایند.

مروجی اولویت کاری مجموعه صمت جنوب کرمان را در حوزه معدنی جلوگیری از خام فروشی و راه اندازی معادن جدید و غیبرطرفال مطرح کرد و گفت: معادن فعال منطقه را ملزم به ایجاد صنایع فرآوری در کنار استخراج کردیم تا شاهد ارزش اضافه نموده و در نتیجه رشد مالی منطقه باشیم.

وی با بیان اینکه در بخش صنعت 11 هزار و 700 نفر پیش بینی اشتغال داریم، تعداد جوازهای فعال این بخش را 485 فقره برشمرد.

ایجاد 2900 شغل کمتر از یک سال

مروجی به شرایط صدور مجوز بخش صنعت جنوب کرمان طی امسال اشاره نمود و تعداد مجوزهای صادره امسال را 138 مجوز اعلام و از رشد 40 درصدی در این حوزه اطلاع داد و گفت: با صدور این مجوزها شاهد اشتغال 2 هزار و 900 نفری طی امسال بودیم.

رییس سازمان صمت جنوب کرمان مهمترین طرح های صنعتی این منطقه را در بخش فرآوری محصولات کشاورزی مجموعه نیلی صنعت در عنبرآباد و سرانجامه صادراتی در جیرفت بیان کرد.

وی با بیان اینکه آهنگ رشد صنعت منطقه جنوب کرمان را بر اساس احتیاج منطقه برنامه ریزی کردیم، گفت: ایجاد کارخانه لوله، سبد، نایلون، کارنه های رب گوجه فرنگی در راستای احتیاج سنجی منطقه راه اندازی و جوابگوی احتیاج منطقه است.

وی ادامه داد: راه اندازی این کارخانه ها با توجه به احتیاج و ظرفیت منطقه نشان دهنده پیشرفت مجموعه صنعت در جنوب کرمان است.

مروجی از نبود مشوق های سرمایه گذاری در جنوب کرمان انتقاد کرد و گفت: تسهیل گری و پیگیری امورات سرمایه گذار، تنها مشوق سرمایه گذاران در جنوب کرمان است.

صدور مجوزهای یک روزه

وی از صدور مجوز صنعتی در کمتر از یک روز اطلاع داد و گفت: در هیچ جای کشور مانند جنوب کرمان اینقدر سریع مجوز صادر نمی گردد.

مروجی اضافه کرد: کارشناسان این سازمان بعد از صدور مجوز، در راستای تسهیل گری، بقیه امور سرمایه گذار را پیگیری نموده تا هر چه سریعتر فرایند اداری صدور مجوز پیش رود.

صدور 2200 مجوز صنعتی در جنوب کرمان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان تعداد مجوزهای صادر شده از ابتدای استقلال این سازمان تا کنون را 2 هزار و 200 مجوز بیان کرد و از پیشرفت بیش از 60 درصدی 130 طرح صنعتی در جنوب کرمان اطلاع داد.

وی اولویت کاری سرانجام امسال سازمان صمت را به بهره برداری رساندن طرح های در حال احداث دانست و از برگزاری نشست های هفتگی، ماهانه و برطرف موانع فراوری برای تکمیل هر چه سریعتر این طرح ها اطلاع داد.

285 پروانه بهره برداری صنعتی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان با بیان اینکه 285 پروانه بهره برداری در بخش صنعت این منطقه صادر شده است، گفت: در راستای یاری به بخش کشاورزی 30 درصد این پروانه ها در حوزه فرآوری است.

وی رویکرد معدنی سازمان صمت جنوب کرمان را معادن عظیم و کوچک مقیاس بیان کرد و از صدور 53 جواز تاسیس صنایع معدنی در منطقه جنوب کرمان اطلاع داد.

مروجی تعداد پروانه های اکتشافی این خطه را در بخش معدنی 273 فقره برشمرد و از صدور 150 پروانه بهره برداری اطلاع داد.

وی کرومیت، مس، سنگ های ساختمانی، منگنز و آهن را از ظرفیت های معدنی منطقه جنوب کرمان برشمرد و تیتانیوم کهنوج و مس کِروِر را از برنامه های بلندمت معادن عظیم مقیاس منطقه دانست.

رییس سازمان صمت جنوب کرمان برنامه کوتاه مدت بخش معدن را معادن کوچک مقیاس بیان کرد و از بهره برداری میانگین هر 2 ماه یک کارخانه در حوزه معدنی جنوب کرمان اطلاع داد.

مجوز احداث 6 کارخانه مس

وی با بیان اینکه مجوز 6 کارخانه مس در جنوب کرمان صادر شده است، از بهره برداری 2 کارخانه مس و در حال احداث بودن چهار کارخانه دیگر اطلاع داد.

مروجی از بهره برداری کارخانه مس اسفندقه جیرفت با اعتبار 300 میلیارد تومان و اشتغالزایی 300 نفر طی ماه جاری با حضور مسوولان استانی و کشوری اطلاع داد.

وی تیتانیوم کهنوج و مس کرور را از ظرفیت های عظیم بخش معدن جنوب کرمان دانست و از واگذاری این 2 واحد به بخش خصوصی اطلاع داد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان توضیح داد: تیتانیوم کهنوج پس از سال ها به بخش خصوصی شرکت فولاد پاسارگارد به وسیله ایمیدرو واگذار شد و اکنون یک هزار نفر اشتغالزایی دربر دارد.

وی از برگزاری مزایده مس کرور اطلاع داد و اضافه کرد: انتخاب پیمانکار طی هفته آینده تعیین تعیین می گردد که در این واحد یکهزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام و پیش بینی می کنیم یک هزار اشتغال جدید به همراه داشته باشد.

صدور مجوز 10 کارخانه فراوری کنسانتره مواد معدنی

وی از صدور مجوز 10 کارخانه کنستانتره مواد معدنی در این منطقه اطلاع داد و گفت: 2 مجموعه به بهره برداری رسیده و چهار مجموعه در حال افتتاح است که به زودی با حضور مقامات استانی و کشوری به بهره برداری می رسند.

مروجی به فعالیت های حوزه تنظیم بازار سازمان صمت جنوب کرمان هم اشاره نمود و از بازرسی 30 هزار واحد صنفی طی امسال اطلاع داد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان همچنین از توزیع یکهزار و 700 تُن روغن خوراکی در این منطقه اطلاع داد و گفت: تمامی اقلام ضروری مردم برای سرانجام سال در انبارها ذخیره سازی شده لذا هیچ کمبودی در توزیع اقلام اساسی و مورد احتیاج مردم نداریم.

وی بر اطلاع رسانی خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی تاکید نمود و نقش خبرگزاری جمهوری اسلامی را به عنوان یک رسانه بی طرف در اطلاع رسانی این خدمات بسیار کلیدی برشمرد.

مروجی با بیان اینکه تعامل خوبی با رسانه ها داشته ایم، بر استفاده از ظرفیت رسانه ها در راستای اطلاع رسانی خدماتِ اجرا شده تاکید نمود.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1469

به "خبرنگاران 70 درصد کرومیت کشور در جنوب کرمان فراوری و فرآوری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 70 درصد کرومیت کشور در جنوب کرمان فراوری و فرآوری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید