خبرنگاران آیا آب سد نرگسی به دریاچه پریشان خواهد رسید؟

به گزارش مجله ویراپارس، شیراز -خبرنگاران- بر اساس ارزیابی ها و پیش بینی های اجرا شده قرار است با ساخت سد نرگسی در شهرستان کازرون سالانه 10 میلیون متر مکعب حقابه به دریاچه پریشان برسد تا پایانی بر پریشانی این تالاب باشد ، اما این موضوع همچنان در چنبره اما و اگرها درگیر است ، اما و اگرهایی که به تامین اعتبار برای ساخت سد ، و تایید غلظت و ناخالصی های آب مربوط است.

خبرنگاران آیا آب سد نرگسی به دریاچه پریشان خواهد رسید؟

سد نرگسی بر روی رودخانه جره در استان فارس در جنوب شرق شهرستان کازرون از سال 89 تا به امروز در حال ساخت است. به گفته مسوولان شرکت آب منطقه ای استان فارس این سد اکنون 62 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با صرف 150 میلیارد تومان اعتبار تا کنون ساخته شده است.

این سد، در بخش جره و بالاده فارس در 10 کیلومتری شرق شهر بالاده و 55 کیلومتری جنوب شرق کازرون و 55 کیلومتری جنوب غرب شیراز واقع شده است. برای تکمیل و بهره برداری از این سد 200میلیارد تومان اعتبار دیگر مورد نیاز است ، حجم ذخیره آب این سد 113 میلیون مترمکعب است و با احداث آن 10 میلیون متر مکعب حقابه دریاچه پریشان رها می گردد.

گذشت بیش از 10 سال از آغاز احداث سد نرگسی تا به امروز این پروژه را به یکی از طرح های عمرانی طولانی مدت تبدیل کرده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران در مورد ارزیابی اثرات زیست محیطی سد نرگسی گفت: این ارزیابی ها به سازمان حفاظت محیط زیست ارایه شده ولی با توجه به بحث مدلسازی EC آب رودخانه هنوز به تایید نهایی نرسیده است .

حمید ظهرابی با بیان اینکه حقابه دریاچه پریشان 10 میلیون متر مکعب در سال پیش بینی شده و قرار شده که با خط لوله به دریاچه منتقل گردد افزود: برای ارزیابی اثرات زیست محیطی این انتقال آب مطالعه ای با دانشگاه تهران در حال انجام است تا همه جوانب امر مورد توجه قرار گیرد .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: به هر حال از آنجاییکه ممکن است نتیجه این مطالعه به عدم تایید انتقال آب از سد نرگسی به تالاب منجر گردد بایستی برنامه جایگزینی این آب با آب مصرفی بخش کشاورزی در دستور کار قرار گیرد تا با کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و افزایش سطح آب زیر زمینی شاهد احیای تدریجی این تالاب باشیم .

وی افزود: دیگر حقابه ای که از سد نرگسی در حوزه محیط زیست پیش بینی شده جریان آب محیط زیستی رودخانه با هدف تضمین حیات در پایین دست سد نرگسی است که بایستی با انجام مطالعات مربوطه عدد واقعی آن با روش علمی مشخص گردد.

در سالهای گذشته به علت برداشتهای بی رویه برای توسعه بخش کشاورزی در حاشیه دریاچه پریشان ، این دریاچه را در معرض نابودی کامل قرار داده است ، در 2 سال گذشته هم که بارندگی نسبتا مناسبی در استان فارس تالاب ها و دریاچه ها را بین 30 تا 50 درصد آبگیری کرد ، آبی زیر پوست پریشان ندوید و این دریاچه همچنان سوت و کور و بی رونق است.

در این شرایط هر چقدر هم که بارندگی باشد و آب بیاید باید صرف تامین آب سفره های اطراف دریاچه گردد ، در سال هایی نه چندان دور چشمه هایی کف این تالاب ها بود که اکنون همه خشکیده شده است.

بر اساس مطالعات اجرا شده در حال حاضر سفره آب اطراف پریشان 4 متر پایین تر از سطح دریاچه است ، بنا بر این باید در شرایطی قرار گیریم که آنکه آنقدر آب بیاید که کسری سفره جبران گردد ، برای احیای پریشان چاره ای نیست مگر اینکه آب وارد حوضه گردد و در مصرف کشاورزی هم تجدید نظر گردد.

کشت چند باره و چند کشت متنوع در یک سال که بین سه تا چهار کشت محصول در یک سال انجام می گردد عاملی برای برداشت بی رویه آب از سفره های اطراف این دریاچه است ، همین کشاورزی بی ضابطه برداشت آب را بسیار بی رویه کرده است ، نتیجه این فرایند خشک شدن تالاب پریشان است .

منبع: ایرنا
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: virapars.ir شناسه مطلب: 1027

به "خبرنگاران آیا آب سد نرگسی به دریاچه پریشان خواهد رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آیا آب سد نرگسی به دریاچه پریشان خواهد رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید